Wjazd na teren ROD – zasady
W związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi wjazdu na teren ROD pojazdami mechanicznymi, w tym uprawnień do wjazdu przez obydwu użytkowników działek swoimi pojazdami, w wypadku małżeństwa, informujemy, że sprawa ta została rozpatrzona na posiedzeniu Zarządu ROD w dniu 5 sierpnia 2023 r.. Podjęto uchwałę nr 65/VIII/2023 w sprawie wjazdu pojazdami na teren ROD, wraz z załącznikiem – Regulaminem funkcjonowania bram wjazdowych ROD
Uchwała nr 65.VIII.2023 – wjazd do ROD
Regulamin – załącznik do uchwały nr 65
Umożliwienie wjazdu nastąpi na podstawie wniosku użytkownika działki.
Podstawą prawną podjętej uchwały są obowiązujące przepisy, zawarte w Regulaminie ROD: § 34 pkt 1: Zarząd ROD zobowiązany jest zapewnić drożność ciągów komunikacyjnych (alejek i dróg ogrodowych); § 68 Działkowcom i innym osobom przebywającym na terenie ROD zabrania się pkt 6) wjazdu na teren ROD osobowymi pojazdami mechanicznymi bez zgody walnego zebrania ROD; § 69: dopuszcza się wjazd na teren ROD pojazdów mechanicznych dowożących do działki nawozy, materiały budowlane itp. na zasadach określonych przez zarząd ROD.
Konferencja Delegatów ROD w dniu 16 kwietnia 2023 r. przyjęła uchwałę nr 24 w sprawie utrzymania porządku na terenie ROD, w której określiła zasady wjazdu pojazdami mechanicznymi na teren ROD (patrz treść Uchwały)
Przypominamy ponadto, że do czasu epidemii koronawirusem i funkcjonowania dyżurów ochronnych, wjazd na teren ROD odbywał się na podstawie przepustek wystawianych na działkę, a klucze wydawał dyżurny w czasie określonym przez walne zebranie ROD. Po montażu systemu automatyzacji bram rolę taką będzie spełniał ten system.
System został w pełni uruchomiony – na bramach wjazdowych są telefony, na które należy zadzwonić aby otworzyć bramę (po usłyszeniu zajętości numeru brama otworzy się po 2-3 sekundach i zamknie automatycznie po 30 sek.. Przy wyjeździe należy powtórzyć procedurę.
W wypadku nie zadziałania bramy należy procedurę zastosować do innej bramy w sektorze (wszyscy użytkownicy sektora 1 – nr działek od 1 do 178 – mogą wjeżdżać bramą nr 3 lub nr 4, a sektorów 2 i 3 – działki 179 – 450 – bramami nr 1 lub nr 2. Uwagi kierować do administratora systemu.
Działkowcy mający urzędowo stwierdzoną niepełnosprawność ruchową winny powiadomić Zarząd ROD – będą im nadane uprawnienia do wjazdu bez ograniczeń czasowych.
Zarząd ROD
Przedsięwzięcia 2025 roku
Ze względów organizacyjnych Zarząd ROD postanowił o przeprowadzeniu walnego zebrania sprawozdawczego dopiero w dniu 10 maja 2025 roku (termin statutowy do 15 maja – § 59 pkt 2. Statutu). Z powyższych względów przedstawiamy terminy głównych zamierzeń realizowanych w 2025 roku.
- Walne zebranie sprawozdawcze – 10 maja godz. 10:00 pierwszy termin, drugi godz. 10:30 – sala konferencyjna „ZAWISZY” – zawiadomienia pisemne (e-maile dla tych, którzy wyrazili zgodę) zostaną rozesłane do 25 kwietnia.
- Dzień Działkowca – 16 sierpień
- Uruchomienie hydroforni i włączenie wody w sieci Ogrodu – 29 marzec godz. 12:00
- Odbiór odpadów wielkogabarytowych, elektrośmieci i odpadów materiałowych 05-18 maj
- Zamknięcie hydroforni i wyłączenie wody 8 listopad godz. 12:00
- Odczyty liczników energii elektrycznej 28 czerwiec, 27 wrzesień i 3 styczeń 2026 r.
- Odczyty liczników wody sierpień – wrzesień
Powyższe terminy mogą ulec zmianie ze względów organizacyjnych lub pogodowych (dotyczy wody w sieci).
Nie przewidujemy podwyżek opłat z wyjątkiem opłaty ogrodowej (planujemy stawkę 1,50 zł / od m² powierzchni użytkowanej działki) oraz likwidację opłaty wodnej.
Krajowa Rada PZD ustaliła składkę członkowską w wysokości 10 zł (było 6 zł) – składkę opłacają wszyscy działkowicze (małżeństwa jedną składkę).
Okręgowa Rada PZD ustaliła opłatę wpisową dla nowych działkowców w wysokości 600 zł (było 300 zł) – małżonkowie opłacają jedną składkę.
Apelujemy o przestrzeganie zasad porządkowych uchwalonych na walnym zebraniu sprawozdawczo-wyborczym w 2024 roku (uchwały nr 24 i 25), zwłaszcza w zakresie wjazdów na teren Ogrodu i segregacji odpadów (przypominamy, że odpady materiałowe (ubrania, bielizna, ręczniki i ścierki, pościel, buty), elektrośmieci, poza wyznaczonym terminem, należy oddawać do PSZOK.
Prosimy o ewentualne uwagi i propozycje.
Zarząd ROD
Utrudnienia przejazdu samochodami
Zarząd ROD informuje, że w dniach 2-15 grudnia 2025 roku utrudnione będą dojazdy do działek sektora 1-go. Wyłączona z ruchu jest alejka Różana od bramy nr 3 do działki nr 21. Powodem jest remont alejki Różanej. Za utrudnienia przepraszamy.
Zarząd ROD
DZIEŃ DZIAŁKOWCA 2025
W dniu 16 września 2025 r. świętowaliśmy „Dzień Działkowca 2025”. Uroczystość otworzył kol. Tomasz Mlicki – I Wiceprezes
Zarządu ROD – zapraszając do odsłuchania naszego Hymnu „Zielona Rzeczpospolita” oraz przedstawiając program Dnia Działkowca.
Następnie głos zabrał Prezes Zarządu ROD Józef Mól, który przypomniał historię ruchu działkowego i naszego Ogrodu, wspominając tych, którzy Ogród „Borówka” tworzyli i przyczynili się do jego rozwoju. Podkreślił działania władz Polskiego Związku Działkowców w obronie praw, w tym zwłaszcza dotyczących możliwości zakładania Ogrodów we wszystkich strefach planistycznych w Planach Ogólnych gmin, zamiast uchwalonych w 2023 r. tylko trzech (co groziło likwidacją wielu ogrodów) oraz dotyczących zmian ustawy o inwestycjach strategicznych (co również zagrażało wielu ogrodom). Apelował o przestrzeganie obowiązującego Regulaminu ROD i składanie wniosków o zmianę tegoż Regulaminu w związku z planowaną jego zmianą.
Zasłużonych działkowców wyróżniono:
- Złotą Odznaką „Zasłużony Działkowiec” Panią Lucynę Szarek

- Srebrną Odznaką „Zasłużony Działkowiec” Pana Zbigniewa Lesisz, Panią Krystynę Maliszewską, Panią Janinę Pielaszkiewicz i Pana Mirosława Pieńkosz
- Odznaką „Zasłużony dla ROD”:
Pana Łukasza Stawskiego, Pana Tomasza Sterczewskiego, Pana Romualda Guz, Panią Beatę Wiese, Panią Emilię Woźniak, Panią Ewę Czerwczak - Brązową Odznaką „Zasłużony Działkowiec”: Pana Jana Perkowskiego, Pana Krzysztofa Grzybczyńskiego, Panią Aleksandrę Choraś, Panią Grażynę Bździła, Pana Dariusza Lipińskiego, Panią Irenę Kudlińską, Pana Szczepana Harasimionek
Przewodnicząca Komisji Konkursowej „Piękna Działka 2015” przedstawiła wyniki Konkursu. Na podstawie protokołu Komisji Zarząd ROD wyróżnił dyplomem i Nagrodą (bon towarowy na kwotę 400 zł) następujących działkowców: 
- Państwo Alinę i Edwarda Kowalczyków
- Państwo Annę i Jana Maciejewskich
- Panią Barbarę Kozik
- Państwo Małgorzatę i Jerzego Bykowskich
- Państwo Marlenę i Ireneusza Hensel Dyplomem uznania:
- Pana Bolesława Stefańskiego
- Pana Dariusz Dudę
- Panią Zdzisławę Abramczyk
- Państwo Marzeną i Tadeusza Górnackich
- Pana Zdzisława Rogacewicza
- Panią Renatę Hellwig
- Państwo Katarzynę i Łukasza Czyżak
- Państwo Marlenę i Jacka Malendowiczów
Po części oficjalnej przyszedł czas na poczęstunek
– jak co roku wszystkim smakowała grochówka oraz wspaniały smalec produkcji własnej serwujących
Nasze pociechy – dzieci i wnuczęta –
bawiły się wspaniale na „dmuchańcach” oraz zabawach organizowanych przez animatorki.
Wieczorem nastał czas dla dorosłych. Bawiliśmy się do późnych godzin nocnych przy dobrej muzyce i w doskonałych humorach.
Do zobaczenia za ROK.
zdjęcia: Jurand Thiede
Odczyty liczników energii elektrycznej dn. 30.09.2025 r.
Informujemy o dokonaniu odczytów energii elektrycznej czynnej liczników działek podłączonych do sieci energetycznej ROD. Odczyty są potrzebne do naliczenia opłat za zużycie energii elektrycznej w 2025 r.. Przypominamy, że zgodnie z uchwałą walnego zebrania ROD opłaty za zużycie energii elektrycznej w miesiącach lipiec – wrzesień 2025 r. należy dokonać do dnia 30 listopada 2025 r. według ceny 0,95 zł za 1 kWh. Brak opłat będzie skutkować odłączeniem energii elektrycznej (odłączenie planowane jest od 1.12.2025 r.).
W załączeniu odczyty liczników:
Odczyty liczników en. el. 30.09.2025 – działki 1 – 178
Odczyty liczników en.el. 30.09.2025 – działki 179 – 334
Odczyty liczników en.el. 30.09.2025- działki 335 – 450
Zarząd ROD
Informacja finansowa za 2024 r.
Zarząd ROD informuje o wykonaniu Planu finansowego w 2024 r. – szczegóły zostały przekazane na walnym zebraniu sprawozdawczym ROD w dniu 10 maja 2025 r..
Informacja finansowa za 2024 r.
Zarząd ROD
WALNE ZEBRANIE SPRAWOZDAWCZE ROD 2025
W dniu 10 maja 2025 r. w sali konferencyjnej KS „ZAWISZA” odbyło się Walne Zebranie Sprawozdawcze ROD „Borówka”. Zebranie odbyło się w drugim terminie, ze względu na nie wystarczającą frekwencję na odbycie go w pierwszym terminie.
Przed drugim terminem zebrania Instruktor Społecznej Służby Instruktorskiej Ogrodu kol. Zdzisłąw Rogacewicz zaprezentował zasady dotyczące członkostwa, informacje w sprawie upraw ogrodowych i gatunków inwazyjnych.
Zebranie otworzył Prezes Zarządu Józef Mól witając członków PZD Ogrodu i przedstawiciela Rady Okręgowej PZD w Bydgoszczy kol. Józefa Chodenionka.
Przewodniczącym Zebrania, na wniosek Prezesa, został wybrany kol. Tomasz Mlicki. Przewodniczący zebrania powołał protokolanta kol. Bartosza Jędrzejewskiego i zaproponował Prezydium w składzie: Prezes, Skarbnik, Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej. Skład Prezydium został przyjęty – do Prezydium został zaproszony kol. Józef Chodenionek. Przyjęto Regulamin i porządek obrad.
Powołano Komisję mandatową w składzie: kol. Wanda Lenczewska, kol. Lech Filipp, kol. Tomasz Frejliszek oraz Komisję Uchwał i Wniosków w składzie: kol. Jerzy Czerwczak, kol. Małgorzata Jankiewicz-Gruszka i kol. Zdzisław Rogacewicz.
Sprawozdanie Zarządu za 2024 r. przedstawił Prezes Zarządu. Zakończył wystąpienie podziękowaniem Zarządowi i Komisji Rewizyjnej za owocną pracę oraz wszystkim działkowcom za utrzymanie działek i infrastruktury Ogrodu w dobrym stanie.
Za wzorowe utrzymanie działek i wspomaganie Zarządu w jego działalności Srebrną odznaką „Zasłużony Działkowiec” wyróżnieni zostali: Pani Janina Schabowska, Pani Jadwiga Grochowska i Pan Bogdan Czułkowski. Wyróżnionym Odznaki wręczył przedstawiciel OR PZD, kol. Józef Chodenionek w towarzystwie Prezesa Zarządu.
Sprawozdanie finansowe przedstawił Skarbnik kol. Henryk Chełminiak.
Ocenę działalności Zarządu i sprawozdania Zarządu przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej kol. Lucyna Szarek.
Sprawozdanie Komisji Mandatowej przedstawił kol. Lech Filipp. Na 711 członków PZD w ROD, w zebraniu bierze udział 76 osób, co stanowi 10,7 % członków PZD w ROD – zebranie jest prawomocne w II terminie.
Następnie Prezes przestawił Plan pracy, w tym plan prac inwestycyjnych i remontowych na 2025 rok oraz proponowaną wysokość opłat ogrodowych. Skarbnik Zarządu przedstawił projekt preliminarzy finansowych na 2025 rok. Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej przedstawiła ocenę preliminarzy finansowych na 2025 rok.
Po przedstawieniu sprawozdań i planów odbyła się dyskusja na ich temat. Pani Janina
Olszewska, działka nr 189, wyraziła opinię dotyczącą utwardzenia alejki ogrodowej „Świerkowa” wykonane w 2024 r., twierdząc, że miało być utwardzenie płytami Jumbo, a wykonano gruzem ceglanym, co Jej zdaniem nie sprawdza się, ze względu na zapylenie terenu od przejeźdźających pojazdów. Apelowała o ograniczenie ruchu, a zwłaszcza zmniejszenie prędkości pojazdów. W odpowiedzi kol. Józef Mól uzasadnił zmianę utwardzenie zbyt wysokimi kosztami utwardzenia płytami Jumbo, przekraczającymi środki przewidziane na ten cel oraz zgłaszanymi utrudnieniami poruszania się rowerami po płytach.
Pani Danuta Harasimionek, działka nr 366, poruszyła problem utrudnionego przejazdu częścią alejek ze względu na drzewa i krzewy rosnące przy alejkach – niektóre alejki są ograniczone żywopłotami rosnącymi na alejkach. Prezes poinformował, że na ostatnim posiedzeniu Zarządu sektorowi otrzymali zadanie sprawdzenia przejezdności alejek i Zarząd skieruje wezwania do działkowców o usunięcie żywopłotów rosnących na alejkach i wycięcie lub przycięcie drzew, których gałęzie utrudniają przejazd.
Pan Tomasz Frejliszek apelował do działkowców o segregowanie odpadów. Pan Dariusz Pindel poruszył problem opłat ogrodowych. Pani Wiesława Kazanecka, działka nr 174, wniosła o interwencję Zarządu w sprawie kamer zamontowanych przez użytkowników działek, których zasięg pozwala na podgląd sąsiadów oraz na podgląd działek przez prywatne drony. Udzielono wyjaśnień, że należy zgłaszać Zarządowi konkretne przykłady niewłaściwego wykorzystania kamer przez ich właścicieli i przypadki stosowania monitoringu dronami. Zarząd będzie interweniował w konkretnych przypadkach naruszenia obowiązującego prawa.
Po dyskusji kol. Zdzisław Rogacewicz przedstawił propozycje uchwał zatwierdzających sprawozdania za 2024 rok i plany na 2025 rok. Uchwały zostały przyjęte jednomyślnie, z wyjątkiem uchwały w sprawie utwardzenia alejki „Różanej”, która została przyjęta przy jednym głosie sprzeciwu i jednym wstrzymującym się. Następnie uchwalono jednomyślnie uchwały dotyczące opłat ogrodowych oraz uchwałę w sprawie parkowania i wjazdu na terem Ogrodu oraz uchwałę porządkową. Pan Wiesław Trybuszewski, dz. nr 2, zgłosił wniosek o podjęcie uchwały zobowiązującej Zarząd po działań w celu zamontowania luster przy wyjeździe z bram, w tym szczególnie przy bramie nr 3. Po dyskusji uchwała została przyjęta większością głosów.
Przedstawiciel OR PZD kol. Józef Chodenionek ocenił dobrze pracę Zarządu i przebieg Zebrania. Przedstawił problemy poruszonr na Krajowym Zjeździe PZD i inne problemy nurtujące nasze środowisko.
Na tym walne zebranie sprawozdawcze zostało zakończone. Prezes podziękował działkowcom za udział, przedstawicielowi Rady Okręgowej PZD za pozytywną ocenę i przedstwione problemy poruszone na Krajowym Zjeździe PZD oraz życzył przyjemności z pobytu na działkach oraz życzliwości w stosunkach pomiędzy działkowcami.
Wywóz nieczystości płynnych – opróżnienie szamba
Przedstawiamy ofertę opróżnienia szamb przez firmę TOI TOI – szczegóły w załączeniu
Zarząd ROD
WALNE ZEBRANIE SPRAWOZDAWCZO-WYBORCZE 2024
W dniu 13 kwietnia 2024 r. w sali konferencyjnej byłego WKS ZAWISZA odbyło się walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze ROD „Borówka”. Zebranie przeprowadzono w II terminie ze względu na niewystarczającą liczbę członków w I terminie. Rozpoczęliśmy wysłuchaniem Hymnu Polskiego Związku działkowców.
Zebranie otworzył Prezes Zarządu Józef Mól witając obecnych członków naszej społeczności dział
kowej oraz przedstawiciela Okręgowej Rady PZD w Bydgoszczy Pana Józefa Chodenionka. Prezes podkreślił, że spotykamy się w roku 40-lecia założenia naszego Ogrodu. 18 lutego 1984 roku odbyło się pierwsze walne zebrania członków Ogrodu.
Na Przewodniczącego Zebrania wybrano Wiceprezesa Zarządu kol. Ryszarda Wasiucionka. Po przyjęciu regulaminu i porządku obrad powołano komisje zebrania: Komisję Mandatową w składzie kol.
Wanda Lenczewska, kol. Bogdan Czułkowski i kol. Zdzisław Rogacewicz; Komisję Uchwał i Wniosków w składzie: kol. Anna Maciejewska, kol. Lech Filipp i kol. Wiesław Trybuszewski oraz Komisję Wyborczą: kol. Małgorzata Jankiewicz-Gruszka, kol. Marian Juszczak i kol. Cezary Kobziakowski.
Część merytoryczną rozpoczęto sprawozdanie
m Zarządu ROD z realizacji zadań w 2023 roku oraz za kadencję 2019-2024. Sprawozdanie Zarządu przedstawił Prezes Zarządu Józef Mól. Zadania 2023 roku zostały zrealizowane. Zarząd przeprowadził Konferencję Delegatów i Dzień Działkowca w planowanym terminie. Odbyto 14 posiedzeń Zarządu, na których dokonano zmian użytkowników działek oraz rozpatrzono sprawy funkcjonowania Ogrodu. W 2023 roku zrealizowano następujące główne zadania inwestycyjne i remontowe: zamontowano i uruchomiono system automatyki bram wjazdowych, utwardzono zatoczkę parkingową, zakupiono kosiarkę samojezdna, postawiono wiatę przy Placu Zabaw, wymieniono 5 lamp oświetlenia zewnętrznego na lampy LED, wymieniono 17 złączy słupowych oświetlenia. W ramach realizacji grantu UE: sporządzono Plan Zagospodarowania na bazie geodezyjnej, zakupiono rozdrabniacz do gałęzi, posadzono 60 drzew i 100 krzewów miododajnych oraz zamontowano 25 budek lęgowych dla ptaków. Zapewniono sprawne funkcjonowanie infrastruktury ogrodowej w ciągu roku. Środkami finansowymi gospodarowano racjonalnie.
Następnie Prezes przedstawił realizację zadań za kadencję 2019-2024. W toku kadencji skład Zarządu ulegał zmianie ze względu na rezygnacje członków Zarządu z przyczyn zdrowotnych i
osobistych. Do końca kadencji wytrwało trzech członków Zarządu wybranych na walnym zebraniu w 2019 roku. Prezes wspomniał członków aktywu ROD, którzy w mijającym okresie odeszli do „lepszego świata”: byłego Przewodniczącego Komisji Rozjemczej Józefa Aniszewskiego, członka Zarządu Edwina Szmeltera, członkinię Komisji Rewizyjnej Krystynę Wydrzyńską i nie wymienionych członków naszej społeczności. Uczciliśmy Ich pamięć chwilą ciszy i zadumy.
Działalność Ogrodu w tym okresie została zdominowana stanem pandemii, co wymagało znacznego ograniczenia kontaktów bezpośrednich i dezorganizowało normalną pracę Zarządu. W związku z ograniczeniami wynikającymi
z epidemii zamiast walnych zebrań przeprowadzono konferencje delegatów wybranych na zebraniach sektorów. Dni Działkowca przeprowadzono w ograniczonym zakresie. Zarząd pracował częściowo zdalnie. Po wprowadzeniu stanu epidemii zawieszono pełnienie dyżurów ochronnych. Zarząd koncentrował uwagę na zapewnieniu bezkolizyjnej zmiany użytkowników działek i sprawnym funkcjonowaniu infrastruktury Ogrodu. W latach 2019-2023 użytkowników zmieniło 229 działek, z tego 129 w ramach rodziny i 100 nowych z poza rodzin. Dzięki temu pozyskaliśmy dodatkowe środki na inwestycje i remonty, co wynikło z podwyższenia tzw. opłaty inwestycyjnej dla nowych członków. W kadencji dokonano istotnej rozbudowy infrastruktury, jej modernizacji i remontów: oprócz już wymienionych – rozbudowano monitoring miejsc wrażliwych Ogrodu, wymieniono jedną studnię głębinową, zamontowano szlaban na parkingu, założono nowe odcinki sieci energetycznej i sieci wodnej, wymieniono 30 lamp oświetlenia zewnętrznego na lampy LED, wymieniono 249 liczników energii elektrycznej, zamontowano 3 nowe rozdzielnie energii elektrycznej, przeniesiono i zmodernizowano 6 rozdzielni strefowych, urządzono składowisko odpadów zielonych. Na bieżąco usuwano awarie sieci energetycznej i sieci wodnej.
W efekcie zapewniono ciągłość zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną. Urządzenie składowiska odpadów, wynajęcie dobrych firm do wywozu i utylizacji odpadów oraz sumienna praca Gospodarza Ogrodu zapewniła ciągłość odbioru odpadów i porządek w rejonie składowiska.
Zadania Zarząd zrealizował poprzez racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi oraz pozyskanie dodatkowych środków: 75 300,00 zł z grantu w ramach Projektu „Rozwój zielonej infrastruktury poprzez wsparcie ogrodów działkowych”, dotację z Okręgowego Zarządu PZD w wysokości 50 200,00 zł oraz odzyskane środki z Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w kwocie 11 314,00 zl.
Likwidacja dyżurów ochronnych nie miała istotnego wpływu na bezpieczeństwo osób i mienia tak Ogrodu jak i użytkowników działek. Monitoring miejsc wrażliwych i zainteresowanie działkowców osobami obcymi na terenie działek ograniczyło możliwości dokonania rozboju i kradzieży. Współdziałanie z Policją i Urzędem Gminy Dobrcz ma istotne znaczenie w tym względzie. Bezpieczeństwo osób na terenie Ogrodu, zwłaszcza dzieci, wzrosło po wprowadzeniu stref zamieszkania. Do bezpieczeństwa imprez przyczynia się wynajęcie firmy ochroniarskiej.
Reasumując, zdaniem Zarządu, zadania przedłużonej kadencji zostały zrealizowane pomyślnie i zapewniły dobre warunki wypoczynku na terenie naszego Ogrodu. Jest to zasługą wszystkich działkowców i organów ROD. Prezes podziękował członkom Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz Instruktorom Ogrodowym za zaangażowanie i dobrą pracę.
Najbardziej zasłużonym wręczono odznaczenia Polskiego Związku Działkowców;
- Złotym medalem „Zasłużony Działkowiec” został wyróżniony kol Jerzy Czerwczak

- Srebrnym medalem „Zasłużony Działkowiec”
zostali wyróżnieni: kol. kol. Lucyna Szarek, Ryszard Choraś, Robert Sokulski, Irena Zapałowska Odznaczenia wręczył członek Rady Okręgowej PZD Pan Józef Chodenionek
Za zasługi dla ROD, długoletnie kierowanie Zarządem ROD kol. Kazimierzowi Ślęczkowi na dany został tytuł „HONOROWY PREZES ROD” – Certyfikat wręczył Prezes Józef Mól
Odznaką „Za Zasługi dla ROD” wyróżniono: kol. kol.
Lucynę Szarek, Elżbietę Marciniak, Tomasza Mlickiego, Józefa Móla i Zdzisława Rogacewicza.
Brązowy medal „Zasłużony Działkowiec” nadano:
kol. kol. : Annie Maciejewskiej i Maciejowi Brzeźniakowi
Dyplomem uznania wyróżniono: kol. kol. Wandę Lenczewską, Henryka Chełminiaka, Bogdana Czułkowskiego, Lecha Filippa i Wiesława Trybuszewskiego.
Kończąc sprawozdanie Prezes złożył wniosek o nadanie Wiceprezesowi Zarządu ROD tytułu „Honorowy członek ROD”.
Sprawozdanie finansowe za 2023 r. przedstawił Skarbnik Zarządu kol. Henryk Chełminiak. Rok 2023
zakończyliśmy nadwyżką na Rachunku Zysku i Strat w wysokości 9 572,22 zł. Wpływy wyniosły 204 108,22 zł (na planowane 208 396,73 zł) koszty: działalności statutowej 98 579,71 zł (planowane 98 400,00 zł), koszty administracyjne 99 859,57 zł (planowane 108 900,00 zł), przychody finansowe 3 902,27 zł. Stan funduszu rozwoju na 31.12 2023 r. wynosił 9 025,16 zł (planowany 6 985,85 zł), a funduszu oświatowego 2 677,60 zł (planowany 2 210,60 zł).
Jak z powyższego wynika , stwierdził Skarbnik, założenia budżetowe zostały w pełni zrealizowane.
Po sprawozdaniu finansowym sprawozdanie Komisji Rewizyjnej za 2023 r. oraz za kadencję przedstawiła Przewodnicząca Komisji kol. Lucyna Szarek. W 2023 roku ze składu Komisji Rewizyjnej ROD ubyła kol. Krystyna Wydrzyńska wskutek stanu zdrowia, a w wskutek jego pogorszenia – zgonu. 
Komisja Rewizyjne przeprowadziła w dniu 22 lipca 2023 r. kontrolę półroczną działalności Zarządu ROD, a w dniu 16 marca 2024 r. kontrolę roczną działalności Zarządu. Komisja stwierdziła, że działalność Zarządu była zgodna ze Statutem PZD i Regulaminem ROD. Zarząd gospodarował środkami finansowymi oszczędnie i wydawał je zgodnie z przyjętymi na 2023 r. preliminarzami finansowymi. W efekcie stan finansów na koniec roku był lepszy od założeń i zapewnił funkcjonowanie Ogrodu. Zadania przyjęte z Planie na 2023 r. zostały zrealizowane.
W kadencji 2019-2023 w składzie Komisji Rewizyjnej dokonano jednej zmiany: kol. Stefana Zawadzę, który ubył z ROD, zastąpiła kol. Anna Maciejewska. Komisja corocznie przeprowadzała kontrolę półroczną i roczną Zarządu ROD. Podczas kontroli półrocznej oceniano stopień realizacji zadań, a w kontrolach rocznych zgodność osiągniętych wyników z założonymi planami rocznymi. W całej kadencji Zarząd sprawnie realizował przyjęte przez kolejne konferencje delegatów plany, zapewniając niezakłócone funkcjonowanie Ogrodu, Komisja podkreśla zaangażowanie Zarządu w uzyskanie dodatkowych środków z grantu oraz dotację z Okręgowego Zarządu PZD.
Kończąc swoje wystąpienie Przewodnicząca Komisji przedstawiła wniosek Komisji o zatwierdzenie sprawozdań i udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi.
Przewodniczący Komisji Mandatowej kol. Zdzisław
Rogacewicz przedstawił protokół Komisji stwierdzając, że w walnym zebraniu uczestniczy 97 członków zwyczajnych PZD z naszego ROD, a ponieważ zebranie jest w II terminie, uchwały zebrania są prawomocne.
Przewodniczący Komisji Uchwał i wniosków przedstawił kolejno projekty uchwał, w
tym o zatwierdzenie sprawozdań i udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi. Uchwały zostały przyjęte jednomyślnie.
Prezes Zarządu ROD omówił Plan pracy na 2024 rok, program działania na lata 2024-2027, w tym projekt opłat działkowych w 2024 roku i projekty prac inwestycyjnych, remontowych oraz uchwał dotyczących parkowania i wjazdu na teren ROD i uchwały porządkowej. Wysokość opłat działkowych, zatwierdzona przez walne zebranie i uchwały regulujące działalność Ogrodu w załączeniu. Projekty uchwał przedstawione przez kol. Wiesława Trybuszewskiego zostały w większości przyjęte jednomyślnie, a pozostałe większością głosów.
Na wniosek prezesa Zarządu jednomyślnie uchwalono nadanie kol. Ryszardowi Wasiucionkowi tytuł
„Honorowego Członka ROD „Borówka”. Certyfikat wręczył Prezes Zarządu.
Realizując zadania Walnego Zebrania Sprawozdawczo-Wyborczego przystąpiono do wyboru Zarządu ROD, Komisji Rewizyjnej ROD i delegatów na Okręgową Konferencję PZD. Walne zebranie ustaliło, że Zarząd będzie się składał z 8 osób, Komisja Rewizyjna z 5 osób, a na konferencję okręgową, zgodnie z przyjętą przez Radę Okręgową PZD wybieramy dwóch delegatów. Zgłoszono kandydatów w ilości jak w uchwale zebrania i wszyscy
kandydaci uzyskali wymagane poparcie zgromadzonych. Po ogłoszeniu przerwy w obradach, Zarząd i Komisja Rewizyjna odbyły 1-sze posiedzenia, na których ukonstytuowano ich skład.
Prezesem Zarządu wybrano kol. Józefa Móla, Wiceprezesami kol. Tomasza Mlickiego i kol. Mariana
Juszczaka, Sekretarzem kol. Bartosza Jędrzejewskiego, Skarbnikiem kol. Henryka Chełminiaka, Członkami Zarządu kol. Wandę Lenczewską, kol. Lecha Filippa i kol. Tomasza Frejliszka.
Komisja Rewizyjna ukonstytuowała się w składzie: Przewodnicząca kol. Lucyna Szarek, Wiceprzewodniczący
kol. Jerzy Czerwczak i kol. Grzegorz Żołnowski, Sekretarzem kol. Anna Maciejewska, a Członkiem komisji kol. Małgorzata Jankiewicz-Gruszka.
Reprezentujący Radę Okręgową PZD kol. Józef Chodenionek podkreślił zasługi ustępującego Zarządu, nowym
władzom ROD pogratulował wyboru życząc sukcesów w realizacji zadań, a wszystkim członkom ROD „Borówka” spokojnego wypoczynku w Ogrodzie i dużo zdrowia.
Prezes Zarządu podziękował zebranym za zaufanie, życzył wszystkim radości z należności do naszej działkowej rodziny i szczęścia osobistego.
Przewodniczący Zebrania podziękował uczestnikom zebrania za dyscyplinę i ogłosił zakończenie obrad.
tekst Józef Mól
zdjęcia Jurand Thiede
Uchwała Nr 25 -porządkowa 2024 r
Wjazd na teren ROD – wyjaśnienia
W związku z licznymi zapytaniami i zażaleniami dotyczącymi uprawnień do wjazdu poprzez system GSM (telefoniczne otwieranie bram) wyjaśniamy:
- Uprawnienia do wjazdu na teren ROD posiadają wyłącznie użytkownicy działek (patrz uchwała nr 65 z dnia 5 sierpnia 2023 r. Zarządu ROD) .
- Użytkownikami działek są osoby, które zawarły umowę dzierżawy działkowej z Zarządem ROD lub zawarli umowę przeniesienia praw do działki ze Zbywcą (poprzednim użytkownikiem działki) zatwierdzoną uchwałą Zarządu ROD (dopiero po zatwierdzeniu umowy nabiera ona mocy prawnej).
- Jeśli użytkownikami działek jest małżeństwo to oboje mają prawo wjazdu.
- W wypadku, gdy jeden z małżonków jest użytkownikiem działki prawo wjazdu przysługuje wyłącznie małżonce/małżonkowi, który jest prawnym użytkownikiem działki.
- W sytuacji powyższej współmałżonek, nie będący użytkownikiem działki, może wystąpić do Zarządu ROD o zawarcie umowy dzierżawy działkowej – wymagana jest zgoda współmałżonka będącego użytkownikiem działki (wzór wniosku jest na stronie internetowej Ogrodu) i po zawarciu umowy zostanie włączony w system otwierania bram.
- Zdarzające się przypadki pretensji, a nawet wyzwisk i gróźb, w w wypadku nie wyrażenia zgody na wjazd współmałżonka nie będącego użytkownikiem działki, świadczą o nieznajomości prawa działkowego, nie mówiąc o braku kultury.
- Należy zadać sobie pytanie czego oczekujemy od Zarządu jeśli sami nie dbamy o uprawnienia współmałżonka i uważamy ją/jego za niegodną/niegodnym do prawa współużytkowania działki. Józef Mól prezes Zarządu






